Burcu Görün - Sinemada Görsel Efekt
Kanada,
Toronto’daki animasyon ve görsel efekt firması Soho VFX
kompozitörlerinden Burcu Görün, Ankara Üniversitesi Animasyon
Topluluğu ve İlef Film Atölyesi’nin ortaklaşa düzenlediği
etkinliğe konuk oldu. Into the Woods, Divergent, Pompeii gibi
filmlere imza atan Görün, Uzman E. Şafak Dikmen moderatörlüğünde
gerçekleşen “Sinemada Görsel Efekt” konulu söyleşide
öğrencilere deneyimlerini aktardı. Söyleşide “animation
mentor”, “11 second club”, “Lynda.com”, “nuke station”,
“digital tutors”, “video copilot” gibi animasyon ve görsel
efekt ile ilgili internet siteleri ile Soho VFX’in kendi sitesinden
örnekler gösterildi.

Görün
kanada’daki animasyon eğitimi ve iş süreci ile ilgili olarak;
lisans eğitimini iletişim tasarım bölümünde ve lisans üstü
eğitimini animasyon bölümünde okumasına karşın iş hayatında
kullandığı animasyon programlarını eğitim hayatında
öğrenmediğini aktardı. Buna karşın önceden kullandığı
(Maya, After effects) programların kendisi için iyi bir temel
oluşturduğunu ve yeni programlar öğrenmesi gerektiğinde çeşitli
tutoriallar izleyerek ve programı deneyimleyerek çok hızlı bir
şekilde öğrendiğini belirti. Görün üniversite eğitimi ve iş
hayatı birbirine uyuşmayabileceğini, ancak önemli olanın
öğrencilerin kendini geliştirme isteğinin ve bunun için ortaya
koyulan emeğin olduğunu söyledi.
Türkiye
ve Kanada eğitim sürecinde öğrencilerin işlerinin farklı
olduğunu savunan sanatçı, “Kanada’da ortaya çıkan projelerin
daha profesyonel olduğunu söyleyebiliriz” diyerek animasyonun
Türkiye’de sınırlı bir düzeyde olmasını, animasyon
eğitiminin yeni olmasına ve kısıtlı mali olanaklara bağladı.

Animasyonun
sevilerek yapılması gereken bir iş olduğundan bahseden Görün
hiçbir zaman işte saate bakmadığını söyledi. Kompozitör,
sadece bir dakika süren ve bir karakter ve dekorun bulunduğu bir
sahne için beş ay çalışıldığını aktararak “Film, dizi ve
reklamlarda görsel efektleri ayırt etmesi çok güç ve pek çok
açıdan görüntü içerisine harmanlanmış durumda. Görsel efekt
olduğunu tahmin etmediğiniz yalın görüntülerde dahi
bulunabiliyor. Hem çekimin maliyetini düşürüyor, hem de
sinematik olarak hikayeye anlam katarak seyirciyi içine çekiyor.
Görsel efektin girmediği bir film kaldığını düşünmüyorum”
dedi.
Görün,
sinema sektöründe görsel efekin önemine vurgu yapsa da,
senaryonun da bir o kadar önemli olduğunun altını çizdi. Gelen
bir soru üzerine, kompoziting departmanda çalışmasına karşın,
film izlerken filmin içerisindeki görsel efekt ve çeşitli
hataları arama gibi film izleme keyfinden uzaklaşan bir izleyicisi
olmadığını, bunun da izlediği filmlerin iyi senaryoları
olmasına bağladı. Bu doğrultuda Görün, Pixar’ı başarılı
bulduğunu söyledi.

Bir
öğrencinin “Bizim yerimizde olsaydınız ne yapardınız?”
sorusu üzerine “Bu işin içine dahil olabilmek çok önemli”
diyen Görün, film setinde çalışmak isteyen arkadaşların set
deneyimini gönüllü olarak dahi olsa yaşaması gerektiğini;
animasyon ve görsel efekt alanında çalışmak isteyenlerin ise
stajlarını iyi değerlendirmelerini ve çok fazla gözlem yapmaları
gerektiğini vurguladı. Yazılımları iyi kullanmanın yeterli
olmadığını, yaratıcı ve özgün işler çıkarmanın sadece
yazılım bilgisine dayanmadığını; kişinin problem çözme
yeteneği ve akılcı uygulama mantığını geliştirmesinin altını
çizdi. “Bir şeyi yapabilmenin bir çok yolu vardır, önemli olan
en uygun ve en pratik olanını seçebilmek, alt yapısını
sağlayacak deneyime sahip olabilmektir. Bunu yapabilmek için ise
kişinin kendisini hem ilgili programlar hem de düşünsel olarak
yenileyebilmesi, güncelleyebilmesi gerekir. Geride kalırsanız
kaybedersiniz” dedi.
Bir
başka öğrencinin Soho VFX gibi dünyaca ünlü bir firmada
çalışmak için şansın önemiyle ilgili sorusuna ilişkin olarak
şans, yetenek, çevre ve teknik bilginin bir arada olduğunu
söyledi. Burcu Görün “Bu şirkete daha önce de başvurmuştum.
Doğru yerde ve doğru zamanda olabilmek önemli” dedi. Başarılı
kompozitör, söyleşi sonrası öğrencilerle sohbet etti.
Söyleşiyi izlemek için;
0 yorum :